kvinde præsenterer for et publikum

Kommunikation og præsentation

Hvis du er en af dem, der ikke tror på, at god kommunikation er et kerneelement til succes, så vil jeg bede dig om at forlade lokalet lige med det samme. Du hører ikke til her. Her handler det nemlig om, at vi skal lære at kommunikere godt med hinanden. På kryds og tværs af den uddannelse, de erfaringer og de ønsker og ambitioner, som vi hver især har. Jo, du må gerne blive vred over, at jeg viser dig ud. Men faktisk: Jeg er ligeglad, fordi din holdning vil helt sikkert komme til at ødelægge dette kursus i konflikthåndtering og kommunikation for de andre deltagere. Så vær sød: Gå din vej.

Har du skiftet mening?

Hvis du har ændret mening, så må du gerne give det til kende, så alle kan forstå og høre det. Du vil altså gerne lære om god kommunikation? Du vil gerne lære at håndtere konflikter. Ok, jamen så er du inderligt velkommen. Du skal bare være ærlig. Og det skal du, fordi alle vil alligevel kunne gennemskue det, hvis du lyver. Både hvis du lyver overfor dig selv og overfor andre her på holdet. Så kan vi være enige om, at det bedste er at være helt ærlig og indrømme det, hvis løgnen har sneget sig ind i dialogen? Ok, flot. Vi starter nu.

Nej, du har sikkert ikke hørt en kursusleder indlede et kursus med bortvisning af potentielle deltagere. Men hun gjorde det kun, fordi hun har en vigtig rolle – og den viste hun dig – på bedste vis: Hun brugte sin autoritet til at vise dig, hvordan du – på en venlig måde kan trække besværlige deltagere tilbage ind i en dialog, der kan udvikle sig konstruktivt. Hun begyndte kurset med en blank afvisning af en person, hun ikke kender. Da hun så forundringen i jeres øjne og ansigter, begyndte hun så at trække den afviste person tilbage i jeres flok. Med succes. Det endte jo ikke med, at han gik sin vej og smækkede med døren til jeres kursuslokale!

Præsentationsteknik

Har hun lært den teknik på et særligt kursus i præsentationsteknik? Nej, det har hun helt sikkert ikke. Men det kunne faktisk godt være tilfældet. Eksemplet fortæller jo, hvor vigtigt det er at beherske ordet og sit temperament. Hun kunne have råbt op, skældt ud og bare været vred. Det gjorde hun ikke. Hun var heller ikke vred. Hun var faktisk ret cool. Og helt sikker på, at hun har ret til at bortvise en kursist. At kursisten har betalt for at deltage i kurset i konflikthåndtering, var hun totalt ligeglad med. Og det har hun ret til at være: Hun tjener ikke sine penge ved at få dig til at betale for at deltage i kurset.

De lækre mødelokaler

Hun tjener dem ved at lave en aftale med firmaet, som står som afholder kurset i nogle lækre mødelokaler i København. At hun så er meget dygtig og ofte kan få selv den mest garvede person til at ryste, så er hun altså også rigtig god til at få kommunikeret det væsentlige: God kommunikation er løsningen på problemer. Men den kan ske på mange forskellige måder.

Scroll to Top